Dag 2 - Dinsdag 17/02 - Reisverslag uit Sorø, Denemarken van Romana Verweij - WaarBenJij.nu Dag 2 - Dinsdag 17/02 - Reisverslag uit Sorø, Denemarken van Romana Verweij - WaarBenJij.nu

Dag 2 - Dinsdag 17/02

Blijf op de hoogte en volg Romana

17 Februari 2015 | Denemarken, Sorø

Vandaag mijn eerste gehele dag op stage, ik moest van 7-15. Ik stond om 5:30 op en zat in de bus om 6:15. Jesus wat vroeg! Ik had heel slecht geslapen, waarschijnlijk spanning. De busreis verliep soepel en zoals afgesproken haalde een collega mij op bij het station.

De eerste week mag ik alleen nog maar observeren en dus helemaal niks doen op stage. Ik kleede me om (moet een uniform aan) en ging naar het kantoor, daar hebben ze 's ochtends eerst nog bespreking, in het Deens dus versta er geen bal van, en daarna gaan ze aan het werk. Ik liep met iemand mee. We gingen eerst ontbijt maken voor de mensen en haalde ze daarna uit bed en wasde ze. Nja ik deed niks, stond er maar als een zoutzak bij. Ik mocht geneens wat aan geven. Er zijn onwijs veel verschillen tussen Nederland en Denemarken als het om de verzorging gaan:

- ze gebruiken hier geen washandjes maar schuimachtige dingen
- ze doen overal een plastic zak om heen, zelfs over de bak waar water in moet om te wassen.
- als ze iets bij de cliënt moeten doen dan doen ze latex handschoenen aan, ookal is het hun bed opmaken of eten geven
- ze wassen hun handen niet, maar als ze binnen komen en weggaan gebruiken ze dsinfecteer middel

Ik kan nog wel even door gaan. Dit alles was ontzettend wennen. Toen was het onderhand alweer half 12 en hebben ze weer bespreking, en ook dit is in het Deens. Daarna helpen ze de mensen met eten en toen was het alweer 1 uur. Na het eten gaat iedereen naar bed of rusten.

In de middag werd ik voor een half uur alleen gelaten omdat er een vergadering was en die ook in het Deens was en ik er dus niks aan had. Er zou een vrouw komen om de mensen uit bed te halen en vragen of ze koffie of thee willen. Maar die was er twee minuten en kon ook geen Engels.

Toen heb ik de was maar opgevouwen en thee gedronken. Verveelde me eigenlijk wel een beetje. Toen het drie uur was werd ik opgehaald en liep ik ,met de persoon die mij gaat begeleiden in mijn stageperiode in Solbakken, mee naar het station zodat ik weet hoe ik in het vervolg moet lopen.

Ik was om 4 uur thuis, en childe hem even op bed. Daarna was het alweer etenstijd. In de avond nog geskypet met me ouders, en zag me zusje ook nog even. We hebben afgesproken dat we elke avond skypen. Nog even op mijn laptop gezeten en toen was het alweer bedtijd. Gaat snel zon lang dagje op stage. Vandaag zijn trouwens de fietsen gebracht, vanaf nu af aan kan ik op de fiets!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romana

Actief sinds 19 Feb. 2015
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 5537

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: