Dag 27 - Zaterdag 14/03 - Reisverslag uit Sorø, Denemarken van Romana Verweij - WaarBenJij.nu Dag 27 - Zaterdag 14/03 - Reisverslag uit Sorø, Denemarken van Romana Verweij - WaarBenJij.nu

Dag 27 - Zaterdag 14/03

Blijf op de hoogte en volg Romana

14 Maart 2015 | Denemarken, Sorø

Vandaag ging ik voor de tweede keer naar Kopenhagen. Dit kwam omdat ik de eerste keer niet alles heb kunnen doen wat ik wou doen. Vandaag zou ik de Christiansborg tower beklimmen en ik zou de ruïnes daarvan bekijken. Ik zat al om 9:15 uur in de bus. Nu wist ik namelijk dat hij maar om het uur ging. Ik haalde een kaartje bij de informatie balie, alleen ze snapte niet echt dat ik weer terug naar Ringsted wou. Dus kreeg ik maar een enkeltje, ik moet dus straks in Kopenhagen een nieuw kaartje halen.

Ik had om 10:15 de trein en was rond 11 uur in Kopenhagen. Ik liep meteen naar The Round Tower, de toren van de vorige keer, omdat ik wist dat ze daar wifi hebben en ik dus mooi Google maps aan kon zetten. Ik dat gedaan naar Christiansborg palace. Daar zat ik een heel bord met alles erop wat je kon doen (kijk foto) ik dacht ik doe eerst de toren en dan kijk ik verder.

We moesten in een rij wachten. Na zon 5 minuten wachten liet een meneer ons binnen. Daar moesten we onze tas, onze jas, riem (indien je omhad) en horloge (indien je omhad) afdoen en in een bak leggen. Net zoals op het vliegveld. Ik vroeg waarom dit nodig was maar dat snapte hij niet echt volgens mij, hij gaf namelijk ook geen antwoord. Nadat we alles in een bak hadden gelegd moesten we door van die paaltjes. Aan de andere kant kreeg je je spullen weer terug en mocht je verder. Ik snapte nog steeds niet waarom het nodig was.

Daarna moesten we een lift in die ons bracht naar de vierde verdieping. "The King's lift" heette die. Dat was echt zon lift die je een naar gevoel geeft als hij op de verdieping is. Op die verdieping had je een restaurant zitten, ik dacht dat is wel leuk. Maar je moet blijkbaar daar voor reserveren, lang van te voren, en vandaag zat hij propvol. Helaas daar ging me lunch met uitzicht.

Voor het uitzicht moest je met nog een lift , lift twee dus, nog verder naar boven. Nu ging je naar 5. Dat was ook weer een lift met een naar gevoel, pff ik vind dat echt stomme liften! Daar aangekomen kwam je mooie beelden tegen (bekijk foto). Voor het uitzicht moest je nog twee trappen op. Het was ontzetten koud daar boven, eigenlijk de hele dag wel. Maar het uitzicht was mooi! (Bekijk foto's)

Hierna door naar de "Ruins", de ruïnes dus. Ik was net op tijd om aan te sluiten bij een rondleiding in het Engels. Die duurde ongeveer een uurtje. Het was heel erg interessant en heb ook veel foto's gemaakt. Die kan je natuurlijk zien bij de foto's van dit verslag. Voor bij de deuren stonden 4 politie bussen en een hele hoop politie met wapens te posten. Ik vroeg me af wat er gaande was.

Nadat ik alles had gedaan wat op mijn lijstje stond wou ik nog twee extra dingen doen. Helaas waren die dicht, dit was omdat "the royal king en queen of Holland" over een paar dagen komen. Dat is echt zo belangrijk hier, iedereen heeft het erover. Toen ze vroeg waren ik vandaan kwam en ik zei "Holland" begonnen ze er ook meteen over.

Nu dus maar gaan lunchen. Een broodje gehaald bij Sunset boulevard. Een bekend broodjeszaak hier. Het was nogal duur en er zat teveel sla in. Maar goed ik had wat op. Toen hij op was door naar het volgende: de Gardens. Ik had Google maps weer aangezet en volgde de weg weer.

Ik kwam weer het park tegen wat ik al eerder tegen kwam toen ik naar The Little Mermaid ging. Ik had bedacht om op de terug weg daar te gaan zitten en te gaan genieten van het park. Er was een soort kasteel (foto) met daarbij twee soldaten. Geen idee wat die deden. Beetje rondjes lopen.

Uiteindelijk kon ik die garden nergens vinden ook al stonden er borden. Ik had ook geen zin om rondjes te gaan lopen. Dus liep ik terug naar het park en genoot ik daar van de eendjes en een appel. Toen ik daarmee klaar was even winkeltjes bekeken en dingetjes meegenomen.

Rond 4 uur nog even een broodje op bij de Burger King, die ook niet echt smaakte. Er waren een hoop mensen aan het demonstreren op het plein. Ik zou niet weten waarom, want dat stond niet in het Engels en ook niet in het Deens. Ik denk dat het Arabisch was, maar dat weet ik niet zeker. Het zag er niet leesbaar uit.

Op het station aangekomen moest ik nog een kaartje halen. De rij was zo lang bij de informatie balie dat ik heet eerst via de ticket machines wou proberen. Alles was natuurlijk in het Engels dus het was even goed omswitchen. Uiteindelijk is het mij gelukt en heb ik een kaartje gefixt. Trots op mezelf!! Ik had weer de trein van 17:00 en de bus van 18:04. De bus komt namelijk om de twee uur dus dit was de enige keuze.

In de trein kan je een vaste plek aanwijzen of niet. Dit verschijnt dan op een schermpje boven de stoel. Soms best onhandig, dan moet je bij elke stoel gaan kijken of je kan zitten of niet. En het switch ook elke keer om, dus je moet ook nog eens wachten voordat je ziet of hij vrij is. Dit moet je natuurlijk ook nog weten, de eerste keer was ik gewoon gaan zitten. Bleek ik op iemand's plek te zitten dus moest ik verkassen, ja wist ik veel.

In de bus een gesprekje gevoerd met de busschauffeur. Ja je moet wat als je een half uur moet wachten. Hij vond het wel leuk, al kon hij niet zo goed Engels.

Ik zeg eerlijk, ik ben niet zo moe als dag 1 in Kopenhagen. Maar ik heb ook niet zoveel gelopen als toen. Ik denk wel de helft minder. Ik heb ook uitgebreid (goed) geluncht en toen niet. Toen heb ik even wat gegeten en gedronken en ging ik weer verder. Nu heb ik zeker wel een half uurtje de tijd genomen om te genieten van mijn broodje.

In het hostel aangekomen, had ik totaal geen zin in eten. Dus heb ik een lekker douche gepakt en ben ik op bed gaan liggen. Goede tijden slechte tijden terug gekeken (van 4 dagen) en een aflevering grimm. Ook nog een beetje aan school gewerkt. Helaas zullen de foto's weer niet op volgorde staan. Morgen word een schooldagje en ik ga (proberen) uit te slapen! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Romana

Actief sinds 19 Feb. 2015
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 5538

Voorgaande reizen:

15 Februari 2015 - 21 Maart 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: